vi kÆmper for guld
 

Vitamin- og mineraltilskud
26.01.16

Vitaminer og mineraler er mikro-næringsstoffer, som er væsentlige for en velfungerende krop. Nogle vitaminer og mineraler fungerer også som antioxidanter.

Vitamin- og mineraltilskud (jern, calcium, c-vitamin, multivitamin og probiotika) anvendes til behandling af kliniske spørgsmål, primært i forbindelse med konstateret mangel på næringsstoffer. Hvor meget den enkelte skal anvende bør vurderes individuelt. 

Kostundersøgelser viser, at de fleste atleter er i stand til at indtage de anbefalede mængder af vitaminer og mineraler ved at spise en varieret kost.  Vitamin- og mineraltilskud har ingen præstationsfremmende effekt hos de elitesportsudøvere, der i forvejen er i energibalance og spiser en varieret kost. Store doser af vitamintilskud, herunder antioxidanter, kan derimod have en modsatrettet effekt og kan i nogle tilfælde forringe effekten af træningen. Der er dog nogle situationer, hvor det kan være relevant at supplere sin kost med et vitamin- og mineraltilskud.

Hvornår er det relevant at anvende vitamin- og mineraltilskud?

Multivitamin

  • Ved rejser eller i perioder, hvor kostindtaget er mere ensidigt end normalt
  • I forbindelse med vægttab, hvor energiindtaget er lavere end behovet
  • I forbindelse med langvarige og fysisk krævende konkurrencer flere dage i træk, hvor det er nødvendigt at dække en større del af energibehovet via sportsdrik og andre kulhydratkilder
Kalktilskud
  • Når mælk og mælkeprodukter i kosten udelukkes
  • Ved konstateret lav knogletæthed eller osteoporose
Jerntilskud
  • Når jernmangel er konstateret
  • I forbindelse med højdetræning
Brug af andre tilskud som fx C-vitamin eller D-vitamin kan være relevant, men bør vurderes individuelt.

Følg os

Kontakt

Christina Nielsen
Sportsdiætist, Teamdanmark
Tlf: 6011 5003
Mail:chni@teamdanmark.dk

Majke Jørgensen
Sportsdiætist, Team Danmark
Tlf: 2530 5907
Mail: majo@teamdanmark.dk

Luk

Del