vi kÆmper for guld
 

Spring højere
14.05.14
Fysisk træning / Forskning / Team Danmark

Nyt studie viser, at du kan øge in hoppehøjde på fire uger.

Selvom du i forvejen har stor erfaring med spring eller sprint, kan du øge din hoppehøjde i løbet af fire uger. Et afsluttet Team Danmark-støttet studie af Tine Alkjær bekræfter, at atleter med tre træningspas om ugen med fokus på spring hopper højere.

 

Sådan træner du plyometrisk

Træningen består bl.a. af drop jumps, hvor atleten fra en skammel hopper ned på gulvet og igen sætter af med det samme. Det kaldes også plyometrisk træning, og fordi bevægelserne sker hurtigt, kræver det stor koncentration hos atleten. I studiet sås en øget springhøjde efter:

  • 4 ugers træning
  • 3 ugentlige træninger med fokus på spring (udover normal træning)
  • 3-4 sæt á 8 drop jumps
  • Faldhøjde på 30-35 cm
  • Hoppene skal gennemføres med fokus på at opnå maksimal hoppehøjde og minimal kontakttid

Træn din motorik

Studiet viste, at den forøgede hoppehøjde ses, fordi samspillet imellem hjernen, nerver og musklerne optimeres. Forskerne målte på nerverne i lægmusklerne før og efter de fire ugers springtræning. Her stod det klart, at nerverne reagerede mere og hurtigere efter den plyometriske træning end ved atleternes normale træning. Der var altså tale om motorisk læring, og derfor var det muligt for atleterne at øge springhøjden til trods for at deres maksimale muskelstyrke var uændret.


Læs mere om forskningen her.

Tilmeld nyhedsbrev Her kan du tilmelde dig Team Danmarks mailingliste

Følg os

Kontakt

Tine Alkjær, lektor
Institut for Neurovidenskab og Farmakologi, Motor Control
Blegdamsvej 3
2200 København N

E-mail: talkjaer@sund.ku.dk

Majbrit Ølgaard Nielsen
Konsulent
Sportsteam og Sportsfysiologi
Tlf.:  43 26 25 32 / 61 68 11 06
E-mail:  moni@teamdanmark.dk

Luk

Del