vi kÆmper for guld
 

Højdetræning: Virker ”Live-High-Train-High” i svømning?
15.05.14
Forskning / Team Danmark

Et forskningsprojekt har undersøgt effekten af højdetræning for elitesvømmerne. Det virker – måske.

En stigning i antallet af røde blodlegemer hos en top-svømmer giver ikke nødvendigvis større iltoptagelse. Det viser et forskningsprojekt udført i samarbejde mellem Dansk Svømme Union, Nikolaj B. Nordsborg fra Københavns Universitet og Team Danmark.

To tendenser
Det danske svømmelandshold har i en årrække benyttet sig af den såkaldte ”Live-High-Train-High”-metode, hvor atleterne både bor og træner i stor højde. For svømmere der havde tilbragt 3-4 uger i 2200-3000 meter højde, var der to tendenser:

  • Den maksimale svømmehastighed var øget
  • 3000 meter på tid var hurtigere end før højdetræningslejren

Hed debat i forskningsverden
Det er stor debat blandt forskere og atleter om, hvorvidt højdetræning overhovedet virker. Debatten har været baggrund for at se nærmere på svømmernes blodlegemer, iltoptagelse og svømmehastigheder. Man formoder, at især udholdenhedsatleter som f.eks. triatleter, roere og cykelryttere i teorien kan drage fordel af højdetræning. Men meget få studier har koblet mængden af røde blodlegemer til sportspræstationer, hvor mange faktorer ofte gør sig gældende. Eksempelvis kan vind- og vandmodstand i både cykling og roning skabe store variationer konkurrencebetingelser, og det kan være svært at måle, om der er en præstationsfremgang efter et højdetræningsforløb.

Hvordan fungerer højdetræning?
Idéen med højdetræning er, at kroppen, som respons på den tynde luft, begynder at producere flere røde blodlegemer, som kan tranportere ilt fra lungerne til musklerne. I teorien betyder det, at jo flere røde blodlegemer en svømmer har i kroppen, jo mere ilt vil der kunne leveres til musklerne, som derfor kan producere mere kraft. Dvs. at svømmeren kan svømme hurtigere uden at syre til. 

Højdetræning er fortsat populært – for nogen
Både trænere og forskere verden over har gjort sig overvejelser om, hvilke effekter højdetræningen giver. Nogle mener, at atleterne bliver tvunget til at optimere deres teknik i løbet af en træningslejr, fordi det er så fysisk anstrengende at træne i tynd luft. Andre oplever, at deres krop tilpasser sig højden ved at tabe fedtvæv i højere grad, end hvis de træner ved havniveau. Det sker, fordi stofskiftet kører i et højere gear, når der ikke er så meget ilt i luften de indånder. Denne effekt sås også i studiet med svømmerne og kan godt give en fordel i konkurrencer, som afgøres med ned til 1/100 af et sekund.

Læs mere om svømmestudiet her.

 

Tilmeld nyhedsbrev Her kan du tilmelde dig Team Danmarks mailingliste

Følg os

Kontakt

Majbrit Ølgaard Nielsen
Konsulent, Sportsteam og Sportsfysiologi
Tlf.:  43 26 25 32 / 61 68 11 06
E-mail:  moni@teamdanmark.dk

Nikolai Baastrup Nordsborg
Lektor, Institut for Idræt og Ernæring, Integreret fysiologi
Tlf: 35 32 16 12
E-mail: nbn@nexs.ku.dk

Luk

Del