vi kÆmper for guld
 

Stress og Genopladning
03.04.17
Sportspsykologi / Forskning / Team Danmark

Genopladning handler ikke kun om at slappe af med det, du bedst kan lide at lave. Find ud af, hvad der genoplader dine batterier og investér tid og energi i det – særligt på træningslejre og i konkurrencer. Få tre gode råd til, hvordan du sikrer effektiv genopladning.
Genopladning er vigtig for præstationen, men der mangler viden om genopladning i et psykologisk og socialt perspektiv. Der for har Team Danmarks sportspsykolog Kristoffer Henriksen sammen med Astrid Becker-Larsen fra SDU undersøgt, hvordan trænere og atleter kan skabe bedre kvalitet i genopladningen under længerevarende træningslejre og konkurrencer.
 
”Ofte er der helt styr på, hvordan den fysiske træning doseres, hvordan kosten skal være og hvornår, der skal hviles mellem træningspas og konkurrencer. Men det er sjældent, der bliver talt om, hvad tiden på værelset egentlig bruges til. Genopladning er meget mere end at sidde stille og se en serie eller være på facebook. Selv om det kan være aktiviteter, man godt kan lide, er det ikke sikkert, at det er den bedst mulige metode til at genoplade batterierne,” siger Kristoffer Henriksen.
 
Det er individuelt hvilken genopladningsaktivitet, der fungerer bedst for den enkelte. Derfor er det en god idé at finde ud af, hvad der fungerer for dig som atlet og derefter lægge en strategi for genopladningen sammen med din træner. Kommunikation mellem træner og atlet om genopladning er derfor helt afgørende for, at man kan lægge individuelle genopladningsstrategier, forklarer Kristoffer Henriksen.
 
”Mange atleter kan have svært ved at skelne mellem, hvad de godt kan lide at lave, og hvilken form for genopladningsaktivitet, der virker bedst for dem. Ofte siger man som atlet, at jeg har brug for at slappe af, men det er ikke nødvendigvis det, der lader batterierne op igen. Nogle gange skal man investere energi i at genoplade. Der kan være, at man skal sætte sig og lave mindfulnessøvelser eller gå en tur med en kammerat. Til gengæld får man energien tifoldigt igen, hvis der er den rigtige kvalitet i genopladningen,” siger han.
 
Tre anbefalinger til genopladning
  • Læg en bevidst plan for genopladning og prioritér den (især når der er pres på).

Når der er pres på, vælges genopladningsaktiviteterne ofte (ubevidst) fra. Kuren mod stress er tit at gøre mere – mere af det, som påfylder dine batterier. God genopladning handler om, at du bliver bevidst om, hvilke aktiviteter du anvender til at fylde energi på batterierne - og hvornår på dagen det er optimalt at genoplade. Selvom det koster lidt tid på den korte bane, kan det give dig energien mangefold igen, når du engagerer dig i aktiviteter, der fylder energi på batterierne, særligt i perioder hvor der er pres på.

  • Forhold dig til forskellen mellem det, du godt kan lide, og det, som påfylder dine batterier.

Genopladning er meget mere end at sidde stille. Således fylder du næppe energi på kontoen, mens du studerer, sidder til en forelæsning, spiller PlayStation eller ordner sponsorarbejde. Gode aktiviteter til genopladning er forskellige fra person til person, men mange atleter oplever, at det giver energi, når de lytter til musik, læser en bog, skriver dagbog, eller snakker og hygger sammen med holdkammerater.

  • Sug energi fra fællesskabet og fejr de små procesmål.

Mange atleter oplever at få energi af at være sammen med en eller flere tætte venner eller familiemedlemmer, og i det hele taget gøre noget med andre, som ender i latter. Mange atleter har en tendens til at være meget perfektionistiske og urealistisk hårde ved sig selv. Husk at fejre de små succeser og tank energi, når du har succes med dine procesmål.

Læs rapporten i dens fulde længde her.

Tilmeld nyhedsbrev Her kan du tilmelde dig Team Danmarks mailingliste

Følg os

Kontakt


Kristoffer Novrup Henriksen
Sportspsykologisk konsulent
Telefon:  5190-8192
E-mail:  knhe@teamdanmark.dk

Video Stress og genopladning - Inspirationsmøde i Team Danmark 29.03.2017

Luk

Del