OL skal ikke bare være for oplevelsen
10.08.17

Orienteringsløberen Maja Alm drømmer om at løbe OL i Tokyo på atletikbanen. Det er dog ikke kun for oplevelsens skyld, hun vil være med. Ambitionen er en finaleplads.
I dag løber kvinderne 5.000 meter ved VM i atletik i London. Danmark har ingen deltagere med, men det kan måske se anderledes ud til OL i Tokyo i 2020.

Den tredobbelte verdensmester i orienteringsløb, Maja Alm, stillede i juli op på 5.000 meter ved et stævne i Belgien. Her løb hun sig ind som den sjette hurtigste danske kvinde i historien med tiden 15 minutter og 40 sekunder. Nok så interessant var denne tid bare 18 sekunder fra kvalifikationskravet til VM i London og 16 sekunder fra den tid, der kunne have udløst en billet til OL i Rio sidste sommer.

Tanken om at prøve at kvalificere sig til OL i Tokyo er ikke fremmed for Maja Alm, men hun ser det ikke som et mål i sig selv bare at være med.

”Jeg har altid haft en drøm om at løbe en OL-finale. Første skridt vil være at løbe nogle tider, der gør, at jeg kan kvalificere mig, men skal man flytte grænser, så skal man også turde sætte mål, som man ikke helt ved, om er realistiske,” siger Maja Alm.

En opdagelsesrejse i atletikmiljøet
Med 13 VM-medaljer, heraf seks af guld, har hun gennem en årrække været dominerende inden for orienteringsløb, og hun har vist, at hun har viljen og evnerne til at bryde grænser.

Lars Lindstrøm, der er tidligere landstræner og nuværende sportschef i Dansk Orienterings-Forbund, ser Maja Alms OL-drøm som en opdagelsesrejse, der giver mulighed for at udforske nye dele af hendes træning og for at lære atletikmiljøet at kende.

”Allerede i 2012, efter at Maja havde vundet sin første VM-medalje på sprintdistancen, talte vi om, hvor hurtig hun mon egentlig kunne blive. Maja fortalte mig, at hun drømte om OL, men vi blev hurtigt enige om, at hvis det skulle være, så skulle det ikke bare være for oplevelsen. Vi prøver at gå egne veje. Vi kigger på, hvad Maja kan, og hvad der skal til for at nå helt til tops. Vi kommer til at lære en masse af det her, som jeg er sikker på kan udvikle dansk orientering til et nyt og højere niveau – og det skal altid være målet,” siger Lars Lindstrøm.

Et spændende udvklingsperspektiv
For Lars Lindstrøm handler det ud over OL om at indsamle viden og erfaring, der kan være med til at skabe en yderligere udvikling omkring landsholdet i orienteringsløb. Netop udviklingsperspektivet er noget, som også Team Danmarks direktør, Lone Hansen, ser meget positivt på.

”Maja har i 2017 været i en klasse for sig selv inden for orientering, og der er spændende perspektiver i det, hvis hun vælger at forfølge OL-drømmen på banen. En sådan transition mellem to sportsgrene åbner nogle interessante muligheder for gensidig læring,” siger Lone Hansen.

Ved VM i atletik i London må vi endnu kigge langt efter Maja, men mon ikke man i både dansk atletik og dansk orientering følger lidt ekstra godt med, når kvinderne løber 5.000 meter torsdag.