Flot dansk sportsår i 2017
27.12.17
Team Danmark / Pressemeddelelse

2017 har været et sportsår med store oplevelser. Danske atleter leverede verdensmesterskaber og europamesterskaber på trods af stigende konkurrence fra flere nationer.

11 guld, 27 sølv og 22 bronze. Sådan ser medaljebundlinjen ud for de 24 specialforbund, Team Danmark samarbejdede med i 2017. Dermed lægger medaljehøsten sig tæt op af 2013, der lige som 2017 er år et efter et OL. I 2013 blev 62 medaljer hængt om halsen på Team Danmark-støttede atleter mod 60 i 2017.

”Det har været et flot sportsår. 16 ud af de 24 specialforbund, vi samarbejder med, har vundet EM- eller VM-medaljer i 2017. Det viser en flot bredde i dansk eliteidræt, og vi kan være stolte af, at et land på Danmarks størrelse formår at præstere resultater på så højt et internationalt niveau i mange sportsgrene,” siger Lone Hansen.

Hun fremhæver også elitearbejdet i specialforbundene, som udvikler sig i en positiv retning og foregår på meget højt internationalt niveau.

”Danmark er velsignet med mange trænere og sportschefer, som du ikke finder bedre andre steder i verden. Der arbejdes hver dag stenhårdt med at få de ressourcer, der er til rådighed, til at give størst mulig effekt. Samtidig har vi udviklet et stærkt samarbejde med bl.a. Danmarks Idrætsforbund, hvor vi er lykkedes med at skabe et effektivt system med klart definerede roller. Roller, som sikrer, at vi ikke laver dobbeltarbejde men udnytter hver en krone til eliteidrætten. Fundamentet for at vi fastholde dansk eliteidræt som en succeshistorie er på plads, og vi ved, hvad der skal til for at udvikle os i den rigtige retning,” siger Lone Hansen.

Højdepunkter samler Danmark

Der er en række sportslige højdepunkter i 2017, som står stærkt i billedet. Viktor Axelsens VM-guld i badminton, Jena Mai Hansen og Katja Salskov-Iversens VM-guld i 49FX, Daniel W. Jørgensens VM-guld i atletik og Maja Alms VM-guld i orienteringsløb for bare at nævne nogle eksempler.

”EM-sølvet til kvindelandsholdet i fodbold viste, hvor vigtigt og samlende danske præstationer på den internationale scene er for vores fælles identitet. Det er dog ikke kun medaljerne, der værd at fremhæve, hvis man skal have det fulde billede af sportsåret. Der er også store præstationer i Super Series i badminton, på Europa Touren i golf og Caroline Wozniackis comeback på verdensranglisten, som hører med til billedet,” siger Lone Hansen.

Presset stiger

2013 er lige som 2017 år et efter OL. Derfor er det på mange parametre et sammenligneligt år med 2017. I 2013 vandt Danmark 12 VM-medaljer (tal rettet 30. december 2017, red.) i sommerolympiske discipliner mod ni VM-medaljer i 2017.

”Det er et udtryk for stigende konkurrenceniveau i international eliteidræt. Et konkurrenceniveau, som kun forsætter en vej, og som sætter dansk eliteidræt under pres. Det er vi nødt til at forholde os til, og derfor arbejder Team Danmark hårdt på at øge finansieringen til eliteidrætten og skabe større grundlag for at kunne investere midler, hvor de kan gøre en forskel for atleter og specialforbund,” siger Lone Hansen.

Eksempelvis er en række lande, som hidtil ikke har ligget højt på medaljeranglisterne, begyndt at vise tænder. Et land som Slovenien har eksempelvis vundet ni VM-medaljer i olympiske discipliner i 2017 mod fire medaljer i 2013. Mongoliet har vundet otte i 2017 mod tre i 2013, og samtidig har et land som Japan fordoblet sin medaljehøst på bare fire år og står til at komme ind i top fire blandt alle nationer. De danske atleter skal med andre ord kæmpe med endnu hårdere om medaljerne.

”Skal vi fastholde niveauet, skal vi hele tiden arbejde intelligent og innovativt for at finde nye marginaler. Samtidig skal fødekæden være på plads. Danmark er et lille land med begrænset talentmasse, og vi har ikke råd til at miste potentielle verdensklasseatleter. Der foregår et stærkt talentarbejde i Elitekommunerne, i klubberne og i kraftcentrene rundt om i landet, og det er altafgørende for dansk eliteidræts fremtid,” siger Lone Hansen.

Se den samlede medaljestatistik her

Fakta: Danmark på verdensranglisten

Danmark slutter 2017 på en delt 4. plads (med Sverige, Slovenien og Serbien) på ranglisten blandt mindre nationer. Ungarn, New Zealand og Schweiz er hhv. 1, 2 og 3.

På ranglisten over alle nationer er Danmark nr. 26. Placeringen er baseret på antal medaljer ved seneste VM i en sommer-OL disciplin.

Udvalgte fakta om årets sportslige resultater:

• 16 ud af 24 Team Danmark-støttede specialforbund vandt EM- eller VM-medalje i 2017
  • Medaljevindende forbund i 2017: 16 (17 i 2013)
  • VM-medaljer: 21 (6 guld, 7 sølv og 8 bronze)
  • EM-medaljer: 40 (6 guld, 19 sølv og 15 bronze)
  • Kvinderne vandt 31 EM- og VM-medaljer i 2017 (6 guld, 13 sølv og 12 bronze)
  • Herrerne vandt 20 EM- og VM-medaljer i 2107 (3 guld, 9 sølv og 8 bronze)
  • I 2017 vandt Danmark 6,4 pct. af medaljerne blandt mindre nationer i top 50 mod 8,7 pct. i 2013

Lone Hansen
Direktør
Telefon:  60 38 25 27
E-mail: loha@teamdanmark.dk

Rettelse

Der var en fejl i Gracenotes opgørelse for 2013, hvor de opgør Danmarks medaljehøst i sommerolympiske discipliner til 11 og ikke 12 medaljer, som er det korrekte antal. Den fejl blev beklageligvis videreformidlet nyheden, som blev udsendt 27. december. Fejlen er rettet i teksten den 30. december 2017.