Godt nytår
29.12.17

2017 har været et år med store sportsoplevelser på og uden for banen, inspirerende samarbejde om dansk eliteidræt og en historisk donation fra Salling Fondene.

2017 har været endnu et år med store danske sportsoplevelser. Viktor Axelsens VM-guld med finalesejr over legenden Lin Dan, Jena Mai Hansen og Katja Salskov-Iversens verdensmesterskab i 49erFX, og Maja Alm, der forsvarede sit VM-guld i orientering på fornemste vis. Jeg kunne nævne mange flere. Den danske eliteidrætsmodel virker, og vi har vist, at vi kan levere resultater, selvom vi er et lille land med begrænsede ressourcer. Det er der også blevet lagt mærke til i udlandet, og siden OL i Rio har flere nationer søgt inspiration hos os og besøgt os for at se nærmere på, hvordan vi arbejder. Det skal vi være glade for og stolte over, men vi må ikke lade de seneste års meget flotte resultater blive en sovepude. Står vi stille, bliver vi meget hurtigt overhalet.

Vi har dog heller ingen planer om at stå stille. Vi har for kort tid siden modtaget vores årlige brugerundersøgelse, hvor vi spørger atleter og specialforbund om samarbejdet med Team Danmark og hvilke udfordringer, de ser for dansk eliteidræt. Jeg er meget glad for, at sportschefer og landstrænere vurderer, at samarbejdet mellem forbundene og Team Danmark er forbedret. Team Danmark er ”kommet mere i øjenhøjde”. Det kommer blandt andet til udtryk i øget fleksibilitet og bedre samspil. Samtidig er der en række udfordringer, vi skal forholde os til. En af dem er, at atleter stadig kæmper med økonomien. Halvdelen modtager penge fra familie og venner for at finansiere karrieren, og næsten hver fjerde har været nødsaget til at låne penge.

Medaljehøst under pres

De seneste år har været præget af jubel og meget flotte resultater. De 15 medaljer i Rio står som et højdepunkt, men også i de ikke-olympiske sportsgrene har resultaterne været imponerende. At det er lykkes at udvikle et så højt internationalt niveau i så mange forskellige sportsgrene og blandt så mange atleter betyder også, at presset på vores økonomi stiger. Selv om flere atleter viser verdensklasse og er kvalificeret til støtte, er den økonomiske kage ikke blevet større. Det er naturligvis en positiv udfordring, men det presser vores økonomiske model, og vi skal strække hver en krone endnu længere end tidligere for at imødekomme de forventninger og behov, vores samarbejdspartnere har.

Samtidig stiger konkurrenceniveauet i international eliteidræt. Her taler tallene viser deres tydelige sprog. Lande som Slovenien, Sverige, Serbien, Estland, Hviderusland, Schweiz og Mongoliet, der i befolkningsstørrelse kan minde om Danmark, tager i stigende grad VM-medaljer i de sommerolympiske discipliner. Danske atleter bliver presset som aldrig før, hvilket kan ses på det antal VM-medaljer, som Danmark vinder. Vores stærke position er under pres, og vi skal blive endnu dygtigere til at prioritere og investere midlerne over de kommende år. Derfor står innovation og udvikling af ny viden meget højt på Team Danmarks dagsorden.

Fleksibilitet i uddannelser er nøglen

Noget af det, der har inspireret mig allermest i 2017, er at møde nogle af de mange atleter, der sideløbende med deres sportslige karriere også præsterer uden for sportsbanerne. En af styrkerne ved den danske eliteidrætsmodel er, at vi formår at udvikle verdensklasseatleter og samtidig har fokus på rammer og vilkår. Vi har blandt andet vores uddannelsespartnere, der tilbyder atleter den fleksibilitet, der skal til, for at de kan tage en uddannelse.

En af de atleter er svømmeren Viktor Bromer, der læser på smedeuddannelsen og har en læreplads på fleksible vilkår. Det er fantastisk at se, hvor meget det betyder for Viktor, at han kan tage den uddannelse, han gerne vil, og samtidig have tid og overskud til karrieren som elitesvømmer. Det sidste så vi senest prøver på ved EM på hjemmebane i Royal Arena, hvor Viktor blev nr. 4 i 200 meter butterfly.

Jeg er meget glad for, at vi med den treårige forsøgsordning, som der er etableret i år, nu også kan give atleter som Viktor fleksible muligheder på landets erhvervsskoler.

Håndsrækning fra Salling Fondene

2017 var også året hvor Salling Fondene endnu engang viste deres store dedikation til dansk eliteidræt. I juni modtog Team Danmark en donation på 50 mio. kr., der betyder, at vi kan fastholde det økonomiske niveau fra seneste olympiade (2013-2016) i årene frem mod 2020.

Team Danmark prioriterer midlerne fra Salling Fondene benhårdt, og de bliver investeret der, hvor de kan gøre en forskel. Et godt eksempel er et nyt projekt for de kvindelige cykelryttere, som gennem de seneste har vist stort potentiale med EM-guld i parløb og Amalie Dideriksens verdensmesterskab på landevej som nogle af højdepunkterne. Et andet eksempel er den nye tunge herrefirer i roning, som afløser letvægtsfireren, der er taget af OL-programmet. Her arbejder vi tæt sammen med forbundet om at udvikle en ny dansk besætning i verdensklasse.

Inspirerende og dedikerede samarbejdspartnere

En af årsagerne til, at danske atleter præsterer godt i mange forskellige idrætsgrene, er den store og professionelle indsats, som landstrænere og sportschefer yder. Det er meget inspirerende at se, hvor ambitiøst, målrettet og dedikeret de arbejder. De er et afgørende element i dansk eliteidræts succes, og deres arbejde fortjener høj anerkendelse både i og uden for sportens verden.

Når dansk eliteidræt er en international succeshistorie, som mange andre lande kigger mod for at hente inspiration, så skyldes det ikke mindst, at mange aktører bidrager til den positive udvikling. Vi har et stærkt og konstruktivt samarbejde med Danmarks idrætsforbund og med Elitekommunerne, som løfter en stor og vigtig del af talentarbejdet og er med til at sikre en fødekæde af talenter til dansk eliteidræt. De er med til at sikre en helhedstankegang i talentarbejdet, så hverdagen med træning og uddannelse hænger sammen.

Jeg vil ønske et godt nytår til alle vores dedikerede og inspirerende samarbejdspartnere og til alle i og omkring dansk eliteidræt. Jeg ser frem til fortsat godt samarbejde og til alle de spændende udfordringer og store sportsoplevelser, der venter i det nye år.

Lone Hansen, direktør i Team Danmark