Inspiration fra Post Olympic Seminar
07.02.17

Beundring for den danske model og 15 OL-medaljer samt inspiration til arbejdet med finansiering af eliteidrætten og udvikling af en model for et nationalt elitesportscenter.
”Det vækker opsigt, at en lille nation som Danmark vinder 15 medaljer i Rio med et af de mindste budgetter,” siger afdelingschef, Knud Skadborg, som netop er vendt hjem fra Post Olympic Seminar i Kourtane i Finland, hvor ledere fra eliteidrætsorganisationer fra 12 lande var samlet for at udveksle viden og erfaringer.

Flere af de andre lande opfatter det som en styrke ved den danske model, at Danmark har en lov om eliteidræt, som giver et uafhængigt fundament for, at Team Danmark kan målrette og prioritere ressourcerne. Der blev også peget på, at Danmark i en række specialforbund har opbygget stærke organisationer med meget kompetente ledere og trænere.

Inspiration til finansieringsmodeller
De fleste lande har blandede finansieringsmodeller, hvor eliteidrætten både modtager statslige midler fra de nationale lotterier og fra de respektive statslige budgetter.

”Det skal vi lade os inspirere af i Team Danmark og arbejde på også bliver tilfældet i Danmark. Vi har et stort fokus på at øge ressourcerne i dansk eliteidræt,” siger Knud Skadborg.

New Zealand er ligesom Danmark et lille land, som vinder mange medaljer, men High Performance Sport New Zealand (HPSNZ), modtager en statsstøtte, der er dobbelt så stor som Team Danmarks. Frem mod OL i Tokyo i 2020 investerer New Zealand årligt 338 mill. kr i HPSNZ, og udviklingen i New Zealand viser en korrelation på 92% mellem investering og antal medaljer.

”One stop shops”
En anden tendens er, at nationerne er i gang med at udvikle de nationale elitesportscentre til ”one stop shops”, hvor atleter modtager fuldt integrerede eksperttilbud.

”I Team Danmark har vi en vision om at etablere et centralt nationalt elitesportscenter i København med regionale afdelinger, som skal arbejde tæt sammen. Det er meget inspirerende at høre, hvordan de andre lande arbejder med nationale elitesportscentre,” siger Knud Skadborg og fortsætter:

”Vi skal vide, hvad der foregår internationalt. Vi skal i så høj grad, som det overhovedet er muligt, være i stand til at aflæse, hvorfor andre lande præsterer, og hvad vi kan lære af dem.”