Danmark skal have et Nationalt Elitesportscenter
06.05.17

Kommentar: Dansk eliteidræt har flyttet sig markant siden 1985. For at fastholde den positive udvikling, er det nødvendigt, at Danmark tager nye skridt, for at sikre gode rammer og vilkår for atleter og træner. Det første skridt er etablering af et Nationalt Elitesportscenter, som vil være det største skridt for dansk eliteidræt i mange år, skriver Team Danmarks formand, Frank Jensen.

​Af Frank Jensen, formand for Team Danmarks bestyrelse

En god og klar rollefordeling, professionalisering af elitearbejdet, stærke partnerskaber med uddannelsesinstitutioner og kommuner samt ikke mindst en imponerende resultatudvikling. Det står på bundlinjen siden Team Danmarks etablering i 1985. Nu er tiden moden til, at fokusere på at udvikle dansk eliteidræts nationale infrastruktur. Etablering af NEC og kobling til modernisering af nationale træningsfaciliteter skal styrke samspillet mellem forsknings- og innovationsmiljøer og eliteidrætten. Internationale undersøgelser viser, at Danmark netop på de områder er bagud sammenlignet med konkurrerende nationer.

Derfor vil Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund etablere et Nationalt Elitesportscenter (NEC) med stor fokus på forskning, vidensdeling og innovation. Etableringen skal skabe udviklingsrammer i verdensklasse og sikre, at dansk eliteidræt kan følger med den internationale udvikling.

Mange lande investerer massivt i eliteidræt i disse år, og udviklingen går stærkt. Dansk eliteidræt står på mange måder stærkt. Vi har udviklet stærke partnerskaber med bl.a. kommuner, uddannelsesinstitutioner og talentmiljøer i foreningerne. Samtidig ved vi, hvad der skal til, for at fastholde Danmark som en af verdens dygtigste elitesportsnationer. Vi skal bl.a. styrke de nationale træningsfaciliteter og blive bedre til at koble eliteidrætten sammen med forsknings- og innovationsmiljøer.

Regionale NEC’er

Ud over et NEC centralt i København vil Team Danmark i samspil med Danmarks Idrætsforbund udvikle regionale NEC’er i Aarhus, Aalborg og Odense. De regionale NEC’er skal også tilbyde innovations-, forsknings- og servicemiljøer i verdensklasse. Dermed bliver NEC et nationalt projekt med regional forankring.

Eliteidrætten har altid været spydspids for ny teknologi, udstyr, behandlingsformer med videre. Samlet set rummer NEC derfor store potentialer for at udvikle dansk erhvervsliv position i det globale vækstmarked inden for idrætten.

NEC bliver formelt en Team Danmark-institution og vil blandt andet indeholde en multianvendelig hal, faciliteter til fysisk træning, en sportsmedicinsk klinik, et testcenter, forskningslaboratorier og studiezone for atleter med videre. Samtidig bliver NEC koblet til nationale træningsfaciliteter i lokalområdet.

Udviklingen af verdensatleter i Danmark udspringer af specialforbundene professionelle arbejde i samarbejde med Team Danmark om at udvikle atleterne de sidste trin op af stigen til verdensklasse. Det har længe været Team Danmarks vision at etablere NEC og dermed kunne tilbyde atleterne træningsvilkår i verdensklasse. Vi glæder os over, at denne vision deles af Danmarks Idrætsforbund og specialforbundene. Den bedste og nyeste viden afgør resultaterne i eliteidrættens verden. Skal danske atleter også i fremtiden have mulighed for at vinde medaljer, kræver det, at vi bl.a. styrker innovations- og forskningssamarbejdet, så vi er på højde med vores internationale konkurrenter. Derfor er NEC et kæmpe skridt i den rigtige retning for dansk eliteidræt, men det kan kun realiseres, hvis der politisk opbakning projektet både nationalt og lokalt.

Løft til nationale træningsanlæg

Ud over et NEC i København og ønsket om regionale NEC’er i Aarhus, Aalborg og København har Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund lagt en strategi for at løfte de nationale træningsfaciliteter. I Team Danmarks årlige brugerundersøgelser blandt atleter, sportschefer og landstrænere scorer vurderingen af træningsfaciliteter konsekvent lavt. Danmark halter bagud i forhold til mange andre lande.

Vi har sammen med Danmarks Idrætsforbund en vision om, at alle danske atleter på internationalt niveau skal have adgang til træningsfaciliteter, som lever op til de højeste internationale standarder. Visionen vil kunne realiseres inden for en tiårig periode.

Samlet set står vi med en vision, som kan løfte dansk eliteidræt til et nyt niveau. Vi starter nu en politisk proces for at skabe opbakning i hele samfundet. Vi glæder os til at starte dialogen med regering, kommuner, fonde, universiteter og erhvervsliv.

Lone Hansen
Direktør, Team danmark