Ny fysiologisk kajakprofil bliver værdifuldt analyseredskab
03.03.17
Test / Team Danmark

Nyt testbatteri og fysiologisk kajakprofil bliver et værdifuldt analyseredskab for kajaklandsholdet frem mod OL i Tokyo i 2020.

Kajaklandsholdet prøvede i uge seks for første gang kræfter med et nyt testbatteri og etablerede en fysiologisk profil for hver enkelt atlet. Testbatteriet afvikles indendørs under standardiserede forhold og er udviklet i samarbejde mellem Team Danmark og Dansk Kano og Kajak Forbund. Testen er et vigtigt analyseredskab for trænere og atleter frem mod OL i Tokyo i 2020, hvor 500 meter og 1.000 meter er de primære distancer, der satses på.

Samlet billede af præstationsevnen

Testbatteriet består af maksimaltests 4 minutter samt 1 minut og 45 sekunder, hvilket cirka svarer til henholdsvis 500 meter og 1.000 meter, en 20 minutters udholdenhedstest, en 30 sekunders sprinttest og derudover en styrketest af liggende træk og pres med vægt. Dette giver et samlet billede af roerens præstationsevne under konkurrencelignende forhold, af fysisk og mental udholdenhed og af eksplosivitet og accelerationsevne.

”Såvel 500 meter og 1.000 meter er ret komplekse distancer fysiologisk. Der stilles store krav til både det anaerobe og det aerobe energisystem, og ændringer i præstationsevnen kan skyldes flere faktorer. Derfor tester vi også isolerede egenskaber som rå eksplosions- og sprintevne og decideret udholdenhed, ” siger Peter Møller-Christensen, der er sportsfysiolog i Team Danmark.

Fokus på den enkelte atlet

Det nye testbatteri giver sammen med målinger af laktat og iltoptagelse bedre muligheder for at analysere årsager til ændringer i præstationsevnen hos den enkelte atlet. Endelig kan test på ergometer også bruges til at danne et præcist billede af den enkelte atlets fysiologiske kapacitet. I løbet af konkurrencesæsonen kan varierende vind- og vandforhold gøre det meget svært at spore små ændringer, hvis fokus alene er på tider på vandet.

”Når vi tester kajakroerne, er det vigtigste selvfølgelig at måle deres præstationsevne i forhold til den distance, de skal konkurrere på. Frem mod Tokyo 2020 supplerer vi dette med udholdenhedstests og test af accelerationsevne. Det skal hjælpe os til bedre at kunne vurdere den enkelte atlets styrker og svagheder, så vi kan prioritere træningen mere optimalt,” siger Bo Vestergaard, der er sportschef i Dansk Kano & Kajak Forbund.

Bo Vestergaard fremhæver desuden, at testbatteriet kan gennemføres ude i klubberne, da det ikke kræver andet udstyr end et ergometer, en vægtstang og en træningsbænk. Dette giver gode muligheder for at indsamle individuelle data på de enkelte kajakroere, selvom de for eksempel endnu ikke træner sammen med landsholdet. På den måde kan den nye fysiologiske kajak-profil være med til at styrke det langsigtede elitearbejde i dansk kajak.

Video Se video fra testen