vi kÆmper for guld
 

Yoga-øvelser gør svømmerne fintfølende
06.03.17
Fysisk træning / Team Danmark

Yoga-inspireret træning skal gøre svømmerne bedre til at holde den perfekte position og balance i vandet. Det fortæller Team Danmarks fysiske træner, Mads Brink Hansen, som i februar var med svømmelandsholdet på 'warm weather camp' i Sydafrika.

Når nye trænere træder til, sker der altid forandringer. Dem har Mads Brink Hansen, en af Team Danmarks fysiske trænere, mærket efter Dansk Svømmeunions ansættelse af to nye trænere på Nationalt Træningscenter (NTC) i Bellahøj. Mads Brink Hansen blev i februar inviteret med på NTC-svømmernes årlige ’warm weather camp’ – normalt med ansvar kun for svømmernes fysiske træning i form af styrketræning, men Mads’ involvering blev mere omfattende denne gang.

”Vi mødtes med en blank side i Sydafrika. Vi kendte vores roller, men jeg fik frie tøjler til at byde ind med mine kompetencer og tanker omkring svømmernes rutiner i forhold til opvarmning og nedvarmning,” fortæller Mads Brink Hansen.

Uddanne atleterne til selvrefleksion

En ny tanke i træningen er, at svømmerne skal blive bedre til at mærke deres krop. Derfor blev de også udsat for træningsrutiner, de ikke var vant til. Svømmerne er ofte ude i et eget miljø uden Team Danmark-eksperter omkring sig. Svømmerne skal derfor være i stand til selv at vurdere, hvad der fungerer og ikke fungerer for dem.

”Idéen med at eksponere svømmerne for nye ting er, at de bliver ’tvunget’ til at prøve dem af og også udfordret til at reflektere over, ”hvordan virker det for mig”, når de hopper i vandet,” fortæller Mads Brink Hansen.

Inspireret af yoga

Særligt udstrækning i forbindelse med nedvarmning trækker på yogaens mantra om, at du skal være bevidst og fokuseret, og din vejrtrækning skal være glidende og let. Det gør noget andet ved kroppen, end hvis atleten bare sidder og tænker på, hvornår han eller hun skal hjem.

”I yoga er du tvunget til at forholde dig til dig selv. Når vi gerne vil stimulere svømmerne til at blive selvreflekterende og selvregulerende, så er det godt sted at starte, at de kan mærke, at deres tanker er et sted, hvor de kan slappe af og gå ind i øvelsen. Arbejdet med vejrtrækningen kan svømmerne også bruge i vandet, og den rolige vejrtrækning reducerer samtidig stresshormoner, så vejrtrækningen nærmest i sig selv er nedvarmende,” siger Mads Brink Hansen.

Formålet med at lære atleterne at mærke deres krop, har også en anden vigtig funktion: Når svømmerne træner eller er i konkurrence, er det vigtigt at fastholde den perfekte balance og position i vandet. Det har afgørende betydning for deres hastighed.

”De kan justere deres bevægelser under vandet, hvis de bliver bedre til at mærke deres krop. De skal kunne mærke, at de trækker skævt, når de bliver trætte, eller når de pludselig ikke ligger på den rigtige måde i vandet. Med større kropsbevidsthed kan svømmerne bedre foretage den finjustering,” siger han.

Optimal inddragelse

Flere af svømmerne var i løbet af ugen forbi Mads Brink Hansen for at fortælle, at de var glade for de nye øvelser. Når de vågnede om morgenen og følte sig udmattede, fik opvarmningen dem i gang, og når svømmerne kom i vandet, fandt de ud af, at de faktisk var godt kørende.

Den tætte dialog med trænerne har samtidig gjort, at Mads Brink Hansen har gentænkt det fysiske træningsprogrammer til butterfly, bryst, crawl og rygcrawl. Programmerne er blevet mere målrettede de enkelte discipliner med klare argumenter for den enkelte træningsøvelse og dens formål.

”Jeg har fået rigtig meget ud af at stå med et par rutinerede svømmetrænere, der er henholdsvis fysiolog og biomekaniker, og som har nogle fysiologiske begrundelser for at vælge én øvelse frem for en anden. Vi lærte meget af hinanden, og det er meget givende at arbejde sammen i en hel uge, fordi vi efter hver træning kunne evaluere, hvad der fungerede og ikke fungerede. Det er en helt optimal måde at blive inddraget som specialist,” siger Mads Brink Hansen.

 

Tilmeld nyhedsbrev Her kan du tilmelde dig Team Danmarks mailingliste

Følg os

Luk

Del