’Antennerne ude’ dømmer alsidig eliteidræt inde
12.10.17

Bredere dækning af danske atleters præstationer kan styrke dansk eliteidræt. Derfor er danskernes ønske om mere alsidighed i mediernes sportsdækning dagens gode nyhed, mener Team Danmarks direktør, Lone Hansen.

Danskerne efterlyser en større alsidighed i mediernes sportsdækning og ønsker bl.a. en dækning af flere forskellige sportsgrene. Det viser projektet ’Antenner ude’, hvor kulturminister Mette Bock har spurgt danskerne til, hvad de ønsker af medieindhold. Samtidig argumenterer flere borgere for, at sportsindhold er vigtigt, fordi det kan inspirere og samle på tværs af sociale skel. Konklusionerne glæder Team Danmarks direktør, Lone Hansen.

”Dansk eliteidræt er kendetegnet ved at præstere i verdensklasse inden for en bred vifte af idrætsgrene. Det så vi udfoldet på fornemmeste vis ved OL i Rio, hvor Danmark vandt medaljer i hele ni forskellige idrætsgrene - en exceptionel præstation af et land af vores størrelse. Derfor er jeg helt på linje med befolkningens ønske om at styrke alsidigheden i mediernes sportsdækning. Jeg synes Danmarks mange verdensklasseatleter og trænere fortjener at komme endnu længere frem i lyset, og det kan også komme dansk eliteidræt til gavn,” siger Lone Hansen.

Eliteidræt samler Danmark

Team Danmark samarbejder aktuelt med 24 specialforbund, der er udvalgt, fordi de leverer præstationer i verdensklasse, som vi alle kan juble over. De fleste af de Team Danmark-støttede specialforbund arbejder ofte uden for mediernes søgelys og kæmper hårdt for at tiltrække opmærksomhed. En opmærksomhed som kan være med til at genere indtægter gennem eksempelvis sponsorater.

”Jeg ved, hvor meget det betyder for specialforbund, atleter og trænere, at der er opmærksomhed omkring det, de laver. Opbakning og anerkendelse fra samfundet generelt er med til at gøre, at vi kan sikre gode rammer og vilkår for atleter og trænere. Samtidig giver øget opmærksomhed kommercielle muligheder, som er få forundt i dag. Mange eliteatleter lever på en sten og kæmper hårdt for at få hverdagen til at hænge sammen. Hvis de får bedre muligheder for at tilbyde sponsorer eksponering, får atleter og specialforbund også nye kommercielle muligheder,” siger Lone Hansen.

"En større alsidighed i mediedækningen vil alle derfor vinde på. Både seere, atleter, trænere og dansk eliteidræt generelt,” siger Lone Hansen.

I de kommende måneder vil kulturministeren fortsætte dialogen om det kommende medieforlig med politiske ordførere, mediebranchens interessenter m.fl.

Lone Hansen, direktør, Team Danmark

Mail: loha@teamdanmark.dk, tlf. 6038 2527