Ny støtteaftale med dansk curling på plads
27.09.17

Team Danmarks bestyrelse har fastlagt støtten til Dansk Curling Forbund for 2018. Der er afsat ca. 1,1 mio. kroner til elitearbejdet i forbundet, og efter kvindeholdet tidligere på året gik i opløsning er støtten målrettet herreholdets aktiviteter frem mod vinter-OL i 2018.

De sidste fire år har Team Danmark og Dansk Curling Forbund samarbejdet med Team Lene Nielsen og Team Rasmus Stjerne frem mod vinter-OL i 2018. Mens herreholdet til december skal forsøge at kvalificere sig til vinter-OL, eksisterer Team Lene Nielsen ikke længere. Skipper Lene Nielsen har pga. skader stoppet sin elitekarriere og to andre centrale spillere på holdet er stoppet. Derfor støtter Team Danmark det kommende år kun herreholdet, hvor støtteniveau fastholdes mens det nyetablerede kvindehold ikke vil modtage støtte frem mod vinter-OL.

”Vi har fuld forståelse for, at det stiller det nye kvindehold i en svær situation, men vi vurderer sammen med Dansk Curling Forbund, at holdet ikke har medaljepotentiale på OL-niveau. Den økonomiske virkelighed i dansk eliteidræt betyder, at Team Danmark må prioritere ressourcerne meget skarpt med fokus på resultatperspektiverne,” siger Team Danmarks direktør, Lone Hansen.

De danske curlinglandshold skal til december spille OL-kvalifikation i Tjekkiet, hvor to ud af 10 deltagende nationer kan indløse billet til vinter-OL i Sydkorea. Team Rasmus Stjerne vandt i 2016 en imponerende VM-sølvmedalje, mens holdet til EM senere på året sluttede på en 10. plads.

”Udviklingen i konkurrenceniveauet i curling illustrerer, hvordan det bliver sværere og sværere at vinde medaljer i international eliteidræt. I takt med at flere og flere lande i stigende grad investerer i eliteidræt, bliver niveauet ganske enkelt højere. Der foregår et godt elitearbejde i Dansk Curling Forbund, og vi håber og tror, det lykkes at dansk curling også vil være på isen i Sydkorea til vinter-OL. Ikke kun for at være med men for at kæmpe med om de gode placeringer,” siger Lone Hansen.

Lone Hansen
Direktør, Team Danmark