Kultur, viden, hårdt arbejde og økonomi er nøglen til ny ro-succes
30.09.17

Dansk rosport er i gang med at levere et flot VM. Gennem flere måneder er der arbejdet intenst på at få nye konstellationer op på verdensklasseniveau. Det har kostet blod, sved, tårer og ikke mindst penge.

Dansk roning har været kendetegnet ved mange letvægtsroere, men nu byder flere bådklasser sig også til i de tunge klasser. Bl.a. i herrefireren, der i dag mod alle forventninger skal ro A-finale til VM. Omstillingen har betydet, at forbundet har skulle sadle om og satse på nye bådtyper.

I juni donerede Salling Fondene, som ejer Dansk Supermarked Group, 50 mio. kr. til Team Danmark. Donationen fra Salling Fondene giver Team Danmark mulighed for at fastholde niveauet for støtten til en række specialforbund og lave målrettede investeringer, udvikle set-up, metoder og materialer, der kan give danske atleter afgørende marginaler i kampen om medaljer.

Nogle er af midlerne fra donationen er sammen med den øvrige støtte fra Team Danmark netop blevet investeret i elitearbejdet i roforbundet. Til VM ror den nye herrefirer f.eks. i helt nye både. Vi har spurgt Tøger Berg Rasmussen, roer i den nye herrefirer og bådens træner Brian Richardson, hvad der skal til for at skabe en ny dansk båd med medaljepotentiale.

Hvor meget betyder udstyr for at være en del af verdenseliten i roning?

Tøger: ”Roning er jo en udstyrssport, så udstyret er alfa og omega. Både, årer, sæder, håndtag, etc. Det er ekstremt vigtigt, at vi har noget materiel, der passer til os, og som også har høj kvalitet. Vi har jo fået to nye både og ti sæt årer, så materialet er fuldstændig i orden. Vi har fået nye sko, og der er heller ikke to af os, der sidder på det samme sæde, så også der nyder vi godt af de forskellige materialer.”

Brian: ”Roning er en dyr sport, hvor udstyret betyder utroligt meget. Vi er oppe imod nogle meget store nationer, som arbejder med enorme budgetter. For at vi skal forblive en del af verdenseliten, er det uhyre vigtigt, at vi hele tiden er i stand til at erhverve os det nyeste udstyr, og derfor er vi meget taknemmelige for de økonomiske midler, der stilles til rådighed gennem Team Danmark. Men der er ingen tvivl om, at udstyrsområdet er et af de områder, hvor vi vil blive voldsomt udfordret de kommende år.”

Hvad betyder det, at trænere og atleter kan trække på eksperter som sportspsykologiske konsulenter, ernæringsvejledere, fysiske trænere osv?

Tøger: ”Vi har som gruppe brugt Team Danmarks sportspsykologiske konsulent, hvor vi satte os ned og fik defineret, hvad det var, vi ville. Netop fordi det er et helt nyt projekt med den tunge herrefirer, så var det vigtigt, at vi fra start fik defineret en ny kultur, og det var Greg Diment (en af Team Danmarks sportspsykologiske konsulenter) ret god til at få sat ord på. Hvad angår den fysiske træning laver Thue Kvorning (fysisk træner i Team Danmark) programmer, så trænerne ikke behøver at spekulere på det. Den ekspertise, vi har adgang til med f.eks. fedtmålinger, og VO2 Max tests, er meget brugbar, i forhold til, at vi kan se, om den træning vi laver, rent faktisk virker.

Hvad har I trænere arbejdet på i omstillingen fra letvægtsfireren til den tunge herrefirer?

Brian: ”Først skal man identificere talenterne, dernæst skabe rammerne for at kunne opbygge en elitekultur, og dernæst få ressourcerne til at kunne opbygge sådan en kultur. Vi starter fra scratch med den tunge firer, fordi vi har ikke arv, der bliver båret videre over i båden, og vi har ingen rollemodeller. Så forhåbentlig vil de fyre, der sidder i båden nu, blive rollemodeller og skabe inspiration for fremtidens rotalenter.”

Hvad skal være på plads for at den tunge herrefirer får succes?

Tøger: ”Jeg synes, vores træningsmiljø fungerer rigtig godt. Viljen til samarbejde og respekten for hinanden er på plads. Jeg synes, vi har en kultur, hvor hårdt arbejde er i fokus, men i det daglige er det bare fokus på udstyr, der ikke går i stykker, og at alting bare glider rimelig glat og problemfrit for os.”

Brian Richardson: ”Kulturen skal være på plads. F.eks. i forhold til, hvad der er acceptabelt og ikke-acceptabelt. Et godt resultat lørdag vil bekræfte, at vi er på rette vej.”

Salling Fondene

Læs mere om Salling Fondene her.