vi kÆmper for guld
 

Skadens mentale anatomi
28.01.18

Skader og eliteidræt følges (desværre) ofte ad. Som eliteatlet kan skader ramme ekstra hårdt – også mentalt.

Særligt ved alvorlige og akutte skader, kan atleten opleve som en kriser. Her er ofte stærke følelser på spil, og i de tilfælde er der fire mentale faser, som man som eliteatlet typisk gennemgår, når uheldet er ude. Faserne kan variere i tid, og du vil ikke nødvendigvis opleve dem lineært. Når skaden rammer, kan det være en voldsom oplevelse. Det kan opleves som en identitetstrussel, for det kan udfordre din opfattelse af dig sig – selve din identitet som eliteatlet., forklarer Jakob Hansen, sportspsykologisk konsulent hos Team Danmark.

”I den første fase er man i chok og meget følelsesladet. Man kan opleve tomhed, gråd, voldsom vrede og have en uvirkelighedsfornemmelse og blive fjern. I fase to kommer reaktionen oven på skadens betydning og konsekvenser. Man kan man blive vred, bange, opgivende, stresset, sorgfuld og fortvivlet,” siger Jakob Hansen.

Herefter følger acceptfasen hvor man begynder at acceptere den nye virkelighed. Du accepterer, det der er sket, og at vi som mennesker af og til bliver ramt udefra. I den sidste fase - nyorienteringsfasen - begynder du at forholde dig til fremtiden og er i stand til at tale om skaden i realistiske vendinger. Du kan begynde at se nye muligheder og sætte nye mål, og derved får du en fornemmelse af at genvinde kontrollen.

”Når man er skadet, kan det være en god idé at sætte sig nogle mål og delmål i genoptræningen. Fokuser på de muligheder, du har. Det kan både være i forhold til at arbejde med skaden, men det kan også være oplagt at fokusere på andre ting uden for sportens verden. Det kan være at fokusere mere på studiet og indhente noget af det, du måske mangler. Det kan også være at skrue op for sociale aktiviteter med dine venner eller familie. Endelig kan det være, at udvikle dig i sporten på andre måder. Du har f.eks. mulighed for at opsøge viden og fordybe dig i noget taktisk eller mentalt, som du ellers ikke har tid til i en travl hverdag. På den måde genvinder du kontrollen og har mulighed for at hente ny motivation, udvikling og glæde, ” siger Jakob Hansen. 

Tilmeld nyhedsbrev Her kan du tilmelde dig Team Danmarks mailingliste

Følg os

Luk

Del