
Hvordan indgår du som atlet et elitesponsorat? Og hvad bør du som være opmærksom på? Det har et forskningssamarbejde mellem Ulrik Wagner, lektor ved Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi på Syddansk Universitet, og Team Danmark sat fokus på.
Et forskningssamarbejde mellem Ulrik Wagner, lektor ved Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi på Syddansk Universitet, og Team Danmark har undersøgt, hvordan eliteatleter kan indgå sponsorater, og hvad de bør være særlig opmærksom på.
Hvad vil virksomhederne have?
En af konklusionerne i studiet er, at virksomheden er interesseret i at købe ”et produkt”. Du skal med andre ord være meget heldig, hvis en virksomhed vil give dig et sponsorat, udelukkende fordi du har vundet en medalje, eller fordi du er flink. Tendensen går mod, at virksomheder har en strategisk tilgang til at indgå sponsoraftaler. Det betyder, at du som atlet skal overveje, hvordan du kan bidrage til, at virksomheden opnår deres målsætninger. Du har måske viden og erfaringer fra sportens verden om f.eks. arbejdsprocesser, målsætning eller fokus på optimal præstation. Til gengæld har det ikke nødvendigvis den store betydning for virksomhederne, om du vinder mange medaljer.
Fire spørgsmål, du kan stille dig selv:
- Kan du bidrage til at en virksomhed når deres mål inden for eksempelvis salg, service eller trivsel
- Overvej hvilke værdier eller temaer du har viden om eller repræsenterer
- Hvilke målgrupper er i spil; virksomhedens kunder eller medarbejdere?
- Overvej hvor meget tid du kan afsætte til sponsorpleje, når du også gerne vil træne meget