Træning af opmærksomheden er en central del af mentaltræningen for en eliteatlet. Mindfulness-, visualiserings- og performance-specifikke øvelser kan hjælpe en til at slappe af, skærpe opmærksomheden og fokusere på det aktuelle øjeblik.

19. marts 2021

23-årige Amalie Mikkelsen træner til daglig på Dansk Svømmeunions nationale træningscenter. Hun blev for cirka to år siden introduceret til mindfulness af Team Danmarks sportspsykologiske konsulent, Nina Due Stagis, og selvom det i starten føltes noget uvant for den unge elitesvømmer, har hun taget mindfulness til sig som en del af sin målrettede træning som eliteatlet.

”Til at starte med var det lidt underligt, og jeg kom let til at falde i søvn. Det føltes lidt fjollet bare at ligge der og trække vejret. Men lige som når man træner normalt, så var det bare noget, der krævede lidt øvelse,” siger Amalie Mikkelsen.

Øvelse gør mester, og Amalie kunne hurtigt se, at mindfulness var noget, hvor hun ved hjælp af nogle enkle værktøjer og teknikker kunne blive bedre til at finde ro og holde fokus.

”Mindfulness hjælper mig meget i min træning. Jeg bliver bedre til at holde fokus og til at registrere, hvornår jeg er træt, eller hvornår jeg er frustreret, og så bruger jeg min vejrtrækning til at komme væk fra det, blive i nuet og tænke på, hvad der er vigtigt for mig.”
Amalie Mikkelsen NTC-svømmer

Mindfulness er ikke bare ro og afslapning

Træning af opmærksomheden er en central del af mentaltræningen for en eliteatlet. Mindfulness kan hjælpe atleter med at slappe af, men det er også et redskab til at skærpe opmærksomheden og fokusere på det aktuelle øjeblik og den forestående opgave. 

”Mindfulness er ikke bare ro og afslapning. Det er også en måde at træne sin evne til at være til stede i nuet og registrere, hvad der foregår i og omkring én. For en eliteatlet kan mindfulness-træning være med til at styrke ens evne til at opdage, når man for eksempel er blevet fanget af negative tanker eller følelser, og det at kunne rette tankerne tilbage til den konkrete sportslige opgave, man står foran, uanset om det så er et hårdt træningspas eller en vigtig konkurrence,” siger Nina Due Stagis, der er sportspsykologisk konsulent i Team Danmark.

For Amalie Mikkelsen er mindfulness i dag en integreret del af de daglige rutiner, og hun bruger de værktøjer, hun har tilegnet sig gennem mindfulness-træning, både i og uden for bassinet og i træning såvel som konkurrence.

”Jeg lytter til mindfulness-øvelser næsten hver aften og bruger dem til at slappe af og samle mine tanker. Derudover bruger jeg de værktøjer, man får gennem mindfulness-træning, til at holde fokus og til ikke at blive for nervøs under konkurrence. Det er helt klart noget, jeg vil anbefale til andre atleter,” siger Amalie Mikkelsen.

 

Træn din hjerne når som helst og hvor som helst

Team Danmark har udviklet en række nye mindfulness-, visualiserings- og performance-specifikke øvelser, der kan bruges både i dagligdagen og i forbindelse med træning og konkurrence. Øvelserne er et supplement til det eksisterende øvelsesbibliotek og er ligesom de øvrige øvelser udviklet til atleter, men kan benyttes af alle, der gerne vil have nogle redskaber til at slappe af og til at skærpe deres opmærksomhed og fokus.

”Vores nye øvelser er blot en tilføjelse til det nuværende ”bibliotek”, som gerne skal vokse sig større med tiden og tilbyde alle nysgerrige atleter en mulighed for at træne deres mentale muskler uanset hvad tid på døgnet eller hvor i verden, de befinder sig,” siger Nina Due Stagis.

Prøv Team Danmarks mindfulness-øvelser her - Øvelserne kan afspilles online eller downloades.

Er du Team Danmark-atlet kan du også finde mindfulness-øvelserne i Team Danmark-app’en.

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Links

  • Mindfulness

    Træning af opmærksomheden er en central del af mentaltræningen for en eliteatlet. Mindfulness er et redskab til at skærpe sin opmærksomhed og fokusere på det aktuelle øjeblik.

TEAM DANMARK