I perioder med hård træning er man ekstra modtagelig for infektioner. Atleter skal være ekstra opmærksomme på at forebygge sygdom, da hver eneste dag væk fra træning på grund af sygdom er ærgerlig.

Efterår og vinter er ”infektionssæson”, og 2021-2022 kan blive en sæson med mange infektioner, da der kan være ”sparet op” fra sidste sæson, hvor der var meget få infektioner (på nær Covid 19).

Styrk Immunforsvaret

Nedsat immunforsvar øger risikoen for infektioner. Du kan styrke immunforsvaret ved hjælp af den rigtige kost, søvn og restitution:

  • Sørg for at få tilstrækkelig søvn og restitution. Læs mere her 
  • Spis hensigtsmæssigt og få tilstrækkelig med energi. Læs mere her
  • Undgå længerevarende stress - specielt i perioder med hård træning.
  • Overvej probiotika, specielt op til rejser, hvis du ofte bliver syg på rejser.
  • Suppler den daglige kost med 10 ug D-vitamin hver dag fra oktober til og med april.

Hvis du fra tidligere ved, at du i perioder har nemt ved at blive syg, eller hvis du har brug for vejledning, så tag fat i Team Danmarks læger for rådgivning.

-

Bliv vaccineret

Influenza

Influenza er sjældent farlig for unge raske mennesker, og Team Danmark anbefaler ikke rutinemæssig influenzavaccine til atleter. I perioder med hård træning kan atleter dog være særligt modtagelige for sygdom, og det kan derfor være relevant at blive vaccineret for at minimere risikoen for at få influenza – særligt hvis man har erfaring med nemt at blive syg.

Symptomerne på Influenza er pludselig feber (over 38°C), muskelsmerter, kulderystelser, hovedpine, ondt i halsen og i nogle tilfælde opkast og diarré. Sygdommen varer typisk i 4-5 dage og i nogle tilfælde 1-2 uger. Læs evt. mere her

Hvor effektiv influenzavaccinen er, kan variere fra år til år, og selvom man er vaccineret, kan man blive syg af andre virusinfektioner, der kan minde om influenza.

Bivirkninger ved influenzavaccination er som regel milde. Den hyppigste bivirkning er ømhed der, hvor man bliver stukket. Mindre hyppige bivirkninger er utilpashed og muskelsmerter. Det er en god ide at lægge vaccinationen på en dag, hvor der er træningsfri dagen efter.

Vaccinationer er fra 22. oktober tilgængelige for alle og kan fås flere steder. Bl.a. på 380 apoteker over hele landet, hvor man kan møde op eller evt. bestille tid i forvejen. Læs mere og se, hvor og hvornår du kan blive vaccineret her

 

Covid-19

Alle danskere har fået tilbud om Covid19 vaccination, og det har de fleste taget imod. Vaccination forebygger langt de fleste tilfælde af Covid-19 infektioner, og i de enkelte tilfælde, hvor man alligevel bliver smittet, er symptomerne som regel mildere, hvis man er vaccineret.

Selvom man er vaccineret, skal man følge de almindelige forebyggelsesråd og stadig lade sig teste, hvis man har symptomer på Covid-19 infektion.

Generelle råd til forebyggelse af infektion

  • Bliv hjemme hvis du er syg eller har tegn på sygdom
  • Vask hænder tit – eller brug håndsprit
  • Gør rent – særligt overflader som mange rører ved
  • Luft ud og skab gennemtræk
  • Host eller nys i ærmet.

Læs mere her

Behandling af virusinfektion

De hyppigste infektioner i ”infektionssæsonen” er virale, og ofte er der ikke en specifik behandling.

Forskellige præparater kan dog muligvis forkorte et forkølelsesforløb med et par dage, hvis man begynder behandlingen de første dage, man har symptomer. Det gælder for eksempel næsespray (”Stop Forkølelse”), der kan købes på apoteket, eller c- vitamin (1-2 gram/dag). Kontakt gerne Team Danmarks læger.

Forværring af astma efter infektion

Efter infektion med for eksempel forkølelse eller influenza kan man have irriterede luftveje og have en periode, hvor man fortsat hoster. Hvis man har astma og oplever hoste i længere tid efter en infektion eller oplever en forværring af astmaen, skal man kontakte Team Danmarks læger, som kan hjælpe med at vurdere, om der er behov for yderligere undersøgelser og eventuelle ændringer i behandlingen af astmaen.

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Links

  • Guidelines om hjernerystelser

    DIF har i samarbejde med læger og fysioterapeuter udarbejdet guidelines i forhold til hjernerystelser, og hvordan du vender tilbage til sport.

  • Skadesforebyggende træning

    Du kan aldrig sikre dig 100 % mod at blive skadet, men specifikke øvelser og træningsprogrammer kan nedsætte risikoen for skader i bestemte sportsgrene.

  • Sportsskader

    I dette hæfte får du viden om sportskader, forebyggelse og behandling samt input til en række øvelser, som du med fordel kan benytte i din daglige træning.

TEAM DANMARK