Dansk Skøjte Union bliver Team Danmark-støttet forbund, og det betyder, at de bedste danske speed skatere kan få både ekspertbistand og økonomisk støtte frem mod vinter-OL i Beijing om fire år. Det vækker stor glæde hos Elena Møller Rigas, der var fanebærer ved vinter-OL i Sydkorea.

11. juni 2018

De danske speed skatere kan se frem til støtte fra Team Danmark de kommende år. Det har Team Danmarks bestyrelse netop besluttet.

”Der foregår et godt elitearbejde på landsholdet i speed skating. Vinter-OL i Sydkorea viste, at der er et potentiale i de danske speed skatere. Derfor går Team Danmark ind i et samarbejde med forbundet, som giver atleterne bedre betingelser for at forløse deres fulde potentiale. Nu gå vi i fællesskab med forbundet i gang med samarbejdet, hvor vi vil arbejde hele vejen rundt om atleterne, så de får tilført viden og eksperthjælp inden for en lang række områder,” siger Frank Jensen, Team Danmarks bestyrelsesformand.

Udviklingsmål

Team Danmark og Dansk Skøjte Union har aftalt en række udviklingsmål i 2018/19, som skal understøtte de sportslige resultatmål på kort og lang sigt:

• Etablering af fast landsholdsbase i Inzell i Tyskland
  • Taktisk præstationsoptimering gennem konkurrenceanalyse
  • Videnssamarbejde med DCU’s banelandshold med fokus på træningsmetoder og taktik
  • Præstationsoptimering gennem fysisk træning og test

Både resultat- og udviklingsmål samt den økonomiske ramme afspejler, at 2018/19 er en sportslig ’mellemsæson’, hvorefter satsningen på alle planer intensiveres frem mod vinter-OL i 2022.

Konkret betyder samarbejdet, at Dansk Skøjte Union får tilført 612.000 kr. til elitearbejdet i 2018. Team Danmark indledte allerede sidste år et projektsamarbejde om udvalgte speed skatere frem mod vinter-OL i Pyeongchang, hvor det bedste resultat var Viktor Thorups femteplads i massestart.

Elena Møller Rigas var en af deltagerne i legene, og hun glæder sig meget til samarbejdet, fortæller hun.

”Det betyder meget for os, at vi kan få adgang til ekspertstøtte og ny viden, og jeg er sikker på, det kan forbedre vores præstationer. Samtidig giver den økonomisk støtte os ro i maven, så vi kan fokusere på træningen og bedre muligheder for at komme på træningslejre, til World Cups, EM og VM,” siger hun.

Elena Møller Rigas nævner blandt andet at samarbejdet med Team Danmark også betyder, at de får adgang til Team Danmarks viden og set-up, hvor der blandt andet er mulighed for løbende at blive testet, få ernæringsvejledning, fysiologisk viden og træning og ikke mindst netværk med andre specialforbund, som kan inspirere den daglige træning.

”Det giver alt sammen mulighed for at finpudse de detaljer, der er så vigtige i vores sport. Nu kommer vi op på niveau med mange af vores udenlandske konkurrenter, og det giver os nogle muligheder, vi aldrig har haft før.”
Elena Møller Rigas Speed skater og verdensklasseatlet

Sammen med den sportslige ledelse i forbundet har Team Danmark sat et ambitiøst mål for samarbejdet med speed skaterne. Målet er en medalje til vinter-OL, og det mål afskrækker ikke Elena Rigas Møller.

”Jeg synes, det er fedt med ambitiøse mål. Forhåbentlig kan det være vores niveau, når vi står til start til legene i 2022. Støtten giver os i hvert fald muligheden for at være der, hvor vi skal være når der skal kæmpes om medaljer,” siger hun.

Der findes ikke træningsfaciliteter til speed skaterne i Danmark, og derfor bliver et af de vigtigste udviklingsmål i samarbejdsaftalen at etablere en fast landsholdbase i Inzell i Sydtyskland, hvor atleter og landstræner vil opholde sig store dele af året.