Forebyggelse af spiseforstyrrelser | Team Danmark

Hvordan kan du forebygge spiseforstyrrelser?

Både som træner og atlet er det vigtigt, at du er bevidst om, at vægt, kropssammensætning og udseende kan være ømtålelige emner - især for unge i puberteten.

Som ressourceperson er der en række ting, du bør være opmærksom på i din kontakt med atleterne for at forebygge uhensigtsmæssig spiseadfærd og spiseforstyrrelser:

  • Brug eventuelle diskussioner og sammenligninger af krop og vægt til at starte en nuanceret snak om krop, kost, træning og præstation.
  • Hvis der foregår en vejning, så forklar hvorfor at denne vejning finder sted. Afværg slankepres og slankekonkurrencer.
  • En ung udøver bør som udgangspunkt ikke gå på slankekur, så længe vedkommende er i voksealderen. Selvom en udøver på et tidspunkt kommer til at ”bule ud”, er det vigtigt at huske på, at det som oftest går i sig selv igen, når puberteten er ovre. Har en ung sportsudøver et stort vægtproblem, er det naturligvis en god ide at italesætte det samt søge eksperthjælp.
  • Sørg for, at sportsudøvere og forældre får god vejledning om vigtigheden af rigtig og tilstrækkelig mad. Er du træner, så anbefaler vi, at du får andre til at stå for denne orientering, også selvom du har erfaring på området. På den måde undgår du at få en uheldig dobbeltrolle over for udøverne.
  • Ved træningssamlinger bør der serveres regelmæssige og ernæringsrigtige måltider. Som træner kan du fordel spise sammen med udøverne og vise i handling – ikke kun i ord – at tilstrækkelig og ernæringsrigtig mad er en forudsætning for gode præstationer.
  • Atleter, som træner hårdt – altså mere end 3-4 gange om ugen - bør én gang årligt få foretaget en sundhedskontrol hos egen læge.
  • I et sundt idrætsmiljø føler udøverne sig motiverede, trygge og engagerede. De skal vide, at der er plads til både succes og fiasko, og at trænerens interesse er ægte og ikke svinger med resultaterne.

Det er vigtigt, at du som ressourceperson tør:

  • Tale med den unge om, hvordan han / hun har det.
  • Bryde den sociale isolation.
  • Være parat til at hjælpe og lytte.

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Links

  • Kend dit energibehov

    Beregn hvor meget energi, din krop har behov for, afhængig af hvor meget og hvor hårdt du træner.

  • Hvor meget væske har du brug for?

    Lav din egen væsketest for at regne ud, hvor meget det er nødvendigt at drikke før, under og efter konkurrence og træning.

  • Spiseforstyrrelser

    Hvad er spiseforstyrrelser, og hvad skal du f.eks. som træner eller forældre være opmærksom på? Her finder du information om spiseforstyrrelser i eliteidræt samt forebyggelse og behandling af spiseforstyrrelser.

TEAM DANMARK