REM-S | Team Danmark

Relativ energimangel i sport - REM-S

REM-S er et syndrom, der opstår ved for lavt energiindtag i forhold til energiforbrug. Ved REM-S bliver energiindtaget for lavt til at understøtte de funktioner i kroppen, som er involveret i at opretholde optimal sundhed og præstation, hvilket kan have negative konsekvenser for både den fysiologiske og den psykologiske sundhed og trivsel.

I nogle situationer kan det være relevant at reducere sit energiindtag for at opnå vægttab og fedttab, men hvis kostens ’energi-tilgængelighed’ bliver for lav i forhold til den træningsmængde, kroppen udsættes for, kan det påvirke kroppen negativt.

Kostens energi-tilgængelighed = Totalt energiindtag – energi forbrugt under træning.

Falder den daglige energitilgængelighed til under 135 kJ (30 kcal) pr. kg fedtfri vægt (FFV), er der stor risiko for at opleve hormonelle eller metabolske påvirkninger, som kan have negativ indvirkning på sundhed og vækst.

REM-S kan påvirke bl.a. basalstofskifte, menstruationscyklus, knoglesundhed, immunforsvar, proteinsyntese, hjerte-karsystemet samt den mentale sundhed.

REM-S

REM-S

Relativ energimangel i sport - REM-S er et syndrom, der opstår ved for lavt energiindtag i forhold til energiforbrug. REM-S kan have negative konsekvenser for både den fysiologiske og den psykologiske sundhed - Læs notat om REM-S her

Eksempel på lav energitilgængelighed

Kvinde på 60 kilo med fedtmasse på 20 procent. Det vil sige, at hun har en FFV på 48 kilo.

Dagligt energiindtag er skåret ned til 7560 kJ dagligt (1800 kcal)

Energiforbrug ved daglig træning (en time pr. dag) = 2100 kJ (500 kcal)

Kroppens energi-tilgængelighed på denne dag: 7560-2100 kJ = 5460 kJ (1300 kcal)

Energitilgængelighed pr. kg fedtfri vægt: 5460 kJ/48 kg FFV = 113 kJ pr. kg FFV, det vil sige for lavt (svarer til 27 kcal pr. kg FFV)

 

Læs og download notat om REM-S og lav energitilgængelighed her

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Links

  • Kend dit energibehov

    Beregn hvor meget energi, din krop har behov for, afhængig af hvor meget og hvor hårdt du træner.

  • Hvor meget væske har du brug for?

    Lav din egen væsketest for at regne ud, hvor meget det er nødvendigt at drikke før, under og efter konkurrence og træning.

  • Spiseforstyrrelser

    Hvad er spiseforstyrrelser, og hvad skal du f.eks. som træner eller forældre være opmærksom på? Her finder du information om spiseforstyrrelser i eliteidræt samt forebyggelse og behandling af spiseforstyrrelser.

TEAM DANMARK