Tegn på forstyrret spisning | Team Danmark

Er du bekymret over dine madvaner og dit kropsbillede?

Selv den mest modstandsdygtige atlet kan blive ramt af uhensigtsmæssige tanker om mad og kropsbillede. Det kan ske på tværs af køn, alder, sportsgren og niveau.

Du skal være opmærksom på symptomer som:

Tegn på forstyrret spisning

Tegn på forstyrret spisning

Hvis du kan genkende symptomer eller har en bekymring om andre i forhold til ovenstående symptomer, opfordrer vi dig til at søge hjælp.

Hvis du kan genkende disse symptomer hos dig selv, eller du har bekymring om andre, opfordrer vi dig til at søge hjælp.

Her kan du få hjælp

Er du Team Danmark-atlet kan du kontakte en Team Danmark-medarbejder. Her kan du få en indledende fortrolig samtale og yderligere hjælp, hvis du har behov for det.

Team Danmarks ernæringsfysiologer:

Du er også altid velkommen til at tage fat i en Team Danmark-medarbejder, der er tilknyttet dit forbund.

Er du ikke Team Danmark-atlet opfordrer vi dig til at tale med din læge eller en diætist.

Hvad skal du være opmærksom på som træner, leder, fysioterapeut m.v.?

Som ressourceperson i kontakt med sportsudøvere har du et stort ansvar. Derfor bør du reagere, så snart du fornemmer, at en atlet begynder at fokusere overdrevent på mad, vægt og kropssammensætning. Jo tidligere problemet bliver opdaget og italesat, desto lettere er det at gribe ind og vende den negative adfærd.

Klik her og se forslag til, hvad du som ressourceperson kan gøre, hvis du ser tegn på, at en udøver har forstyrret spisning eller er ved at udvikle en spiseforstyrrelse?

Hvis du observerer et eller flere af følgende punkter, bør du gribe hurtigt ind og sikre, at atleten får hjælp til at komme på rette spor igen.

 

Tidlige tegn på forstyrret spisning

  • Ændringer i adfærdsmønster
    • Undlader at spise kød, ost, smør eller lign., fordi ”det feder”.
    • Har undskyldninger for ikke at spise, f.eks. ”Jeg har allerede spist”, ”Jeg er på kur”.
    • Spiser helst alene.
    • Skærer maden i bittesmå stykker.
    • Spiser mest grøntsager og salat.
    • Lader som om, han eller hun spiser uden reelt at gøre det.
    • Hyppige slankekure.
    • Overdreven fokus på mad, krop og vægt.
    • Ønske om slankepiller trods normal vægt.
  • Psykologiske ændringer
    • Isolation.
    • Lavt selvværd.
    • Humørsvingninger.
    • Koncentrationsproblemer.
    • Træthed.

Det kan være vanskeligt at opdage disse tidlige ændringer, da det måske er sjældent, du spiser sammen med udøveren. Er du læge, fysioterapeut, massør, ernæringsvejleder eller lignende, bør du generelt være opmærksom på eventuelle symptomer. Ved samlinger, stævner m.v. bør du som træner, leder eller fysioterapeut være med til at sikre, at udøverne spiser tilstrækkeligt. På træningslejre ville få trænere lade atleterne bestemme, om de vil træne eller ej, men spisningen overlades ofte til atleterne selv. Både når det gælder, hvad der serveres, og hvad de spiser.

 

Symptomer på spiseforstyrrelse

Bliver en overfokusering på mad, vægt og udseende ikke opdaget og stoppet tidligt, kan der med
tiden komme flere og mere tydelige symptomer på en spiseforstyrrelse:

  • Vægttab eller vægtsvingninger.
  • Hurtigt vægttab ved hjælp af væsketab.
  • Øget træningsmængde - løber til og fra træning, ekstra styrketræning om aftenen m.m.
  • Øget aktivitet på andre områder f.eks. i skolen og derhjemme (hyperaktivitet).
  • Uregelmæssig eller udebleven menstruation.
  • Manglende overensstemmelse mellem vægt og den mængde mad, der spises.
  • Evt. periodevis opkast, brug af afførings- eller vanddrivende midler, slankepiller eller faste.
  • Toiletbesøg lige efter et måltid (som tegn på, at maden kastes op)
  • Megen tale om vægt, udseende, slankekure m.m.
  • Modvilje mod at spise sammen med andre
  • Udtalte humørsvingninger.
  • Lugt af acetone (tegn på at stofskiftet mangler kulhydrater)
  • Koncentrations- og søvnproblemer.
  • Social isolation.

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Links

  • Kend dit energibehov

    Beregn hvor meget energi, din krop har behov for, afhængig af hvor meget og hvor hårdt du træner.

  • Hvor meget væske har du brug for?

    Lav din egen væsketest for at regne ud, hvor meget det er nødvendigt at drikke før, under og efter konkurrence og træning.

  • Spiseforstyrrelser

    Hvad er spiseforstyrrelser, og hvad skal du f.eks. som træner eller forældre være opmærksom på? Her finder du information om spiseforstyrrelser i eliteidræt samt forebyggelse og behandling af spiseforstyrrelser.

TEAM DANMARK