Gode råd til rejsen | Team Danmark

Hvordan forbereder du dig, når du skal ud og rejse med din sport?

Og hvad skal du have med i medicintasken?

Når du rejser med din sport, er det en god idé at være forberedt, hvis du f.eks. er uheldig at vride om på anklen eller få dårlig mave.

Nedenstående liste indeholder en række gode råd til, hvordan du kan forberede dig, og hvad ”medicintasken” bør indeholde, når du rejser med din sport – hvad enten det er inden- eller udenlands.

Husk altid sygesikringsbevis og evt. rejse-/sygeforsikring og rejsevaccinationer.

Medicin

  • Panodil: anvendes mod feber, hovedpine, tandpine og lignende.
  • Ibuprofen: anvendes mod betændelsestilstande i væv (OBS! Bør tages i samråd med læge eller fysioterapeut)
  • Otrivin: anvendes mod forkølelse og tilstoppet næse.
  • Imodium: anvendes mod diarre.
  • Paraghurt: anvendes for at forebygge diarre eller normalisere tarmbakterierne.

(følg altid doseringsanvisningerne på pakken)

 

Behandling af skader

  • Plaster
  • Vabelplaster
  • Kompressionsforbinding
  • Sportstape og evt. kinesiotape
  • Termometer
  • Saks

Rejsediarré

Mange oplever dårlig mave, når de rejser udenlands. Dette kan skyldes anderledes bakterier/vira og måske en lavere hygiejnisk standard.

Forebyggelse af rejsediarré er vigtig, fordi diarre kan medføre, at du må opgive at deltage i træning og konkurrence.

Gode råd til forebyggelse af rejsediarré:

  • Køb drikkevand og undgå vand fra hanen, isterninger fremstillet af postevand samt saft og juice fremstillet af koncentrat fortyndet med postevand.
  • Drik kun af din egen drikkedunk, så du undgår smitteoverførsel.
  • Undgå mad, der ikke er varmebehandlet, kogt eller gennemstegt f.eks. råt kød, æg, fisk, skaldyr, rå grøntsager såsom salat.
  • Spis kun rå frugt og grønt købt med skræl, som du selv skræller f.eks. appelsin, kiwi, banan, æble, melon, avocado. Skyl før skrælning.
  • Undgå mad fra lokale boder og andre steder med tvivlsomme tilberedningsforhold.
  • Vær opmærksom på buffeter, hvor maden kan have stået i længere tid.
  • Drik kun pasteuriserede mælkeprodukter.
  • Sørg for god håndhygiejne og benyt dig af håndsprit.

 

Behandling

Langt de fleste rejsediarréer ophører af sig selv i løbet af i 1-2 dage. Vigtigst er fortsat at indtage føde samt at erstatte væsketabet. Spis gerne hvidt brød, ris, kartofler, havregrød, bananer, surmælksprodukter og drik sukker- og saltholdig væske som f.eks. cola.

Paraghurt-tabletter eller surmælksprodukter (med acidophilus/bifidus) kan i nogen grad forebygge og være med til at genoprette den normale tarmflora.

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Links

  • Guidelines om hjernerystelser

    DIF har i samarbejde med læger og fysioterapeuter udarbejdet guidelines i forhold til hjernerystelser, og hvordan du vender tilbage til sport.

  • Skadesforebyggende træning

    Du kan aldrig sikre dig 100 % mod at blive skadet, men specifikke øvelser og træningsprogrammer kan nedsætte risikoen for skader i bestemte sportsgrene.

  • Sportsskader

    I dette hæfte får du viden om sportskader, forebyggelse og behandling samt input til en række øvelser, som du med fordel kan benytte i din daglige træning.

TEAM DANMARK