Mindfulness | Sportspsykologi | Team Danmark

Mindfulness er et redskab til at være fuldt ud til stede i den aktuelle opgave, så du kan performe optimalt.

Træning af opmærksomheden er en central del af mentaltræningen for en eliteatlet. Mindfulness er et redskab til at skærpe sin opmærksomhed og fokusere på det aktuelle øjeblik.  

Team Danmark har udviklet en række mindfulness-øvelser, der er relevante for atleter. Øvelserne er af forskellig karakter fra træning af åndedrættet til performance-specifikke visualiseringer. 

Hvis du skal opleve en effekt af mindfulness, kræver det – ligesom med al anden træning – at du investerer tid på at træne det.

Læs om, hvordan du kommer godt i gang med mindfulness, her

Øvelser med fokus på kroppen og vejrtrækningen

Systematisk træning af vejrtrækningen og registrering af din kropslige tilstand har positiv effekt på både den fysiske og den psykiske sundhed.

Visualiseringer

Visualiseringer kan bruges til at påvirke både vores krop og følelser, når vi trænger til ro eller har brug for at genfinde balancen i et travlt eliteliv.

Performance-specifikke øvelser

Øvelserne herunder skal være med til at gøre dig klogere på, hvilken atlet du gerne vil være, og hvordan du arbejder med at udvise mental styrke under pres.

Disse øvelser kræver et vist kendskab til egne værdier og indblik i, hvilke udfordringer du har, når du bliver presset. Vi anbefaler, at du starter med at arbejde med dine værdier og mestringsstrategier (samt udfordringer), før du går videre til disse øvelser.

Faldgruber ved mindfulness

Der er flere klassiske faldgruber ved mindfulnesstræning, som er vigtige at kende.

  • Du falder i søvn
    Mange fortæller, at de falder i søvn under en meditation – og det er faktisk ikke meningen. Intentionen er at sidde vågent og opmærksomt med en afslappet krop, og det tager tid at lære.

    Øvelsen Bodyscan (lang version) under Øvelser med fokus på kroppen og vejrtrækningen kan dog anvendes til at falde i søvn på, da det netop er en øvelse til søvnmeditation.

  • Resultatet udebliver
    Hvis du normalt er meget resultatorienteret, så se om du kan give slip på det, når du mediterer. Prøv at lave en aftale med dig selv om at meditere hver dag over fx en 4-ugers periode. Derefter kan du mærke, om du har fået en virkning af din indsats.

  • Vurdering af din meditation
    Mange har en tendens til at holde op med at meditere, når de fx ikke kan koncentrere sig og stempler meditationen som en dårlig meditation. Men der findes principielt kun gode meditationer, da meningen er at registrere og undersøge hvad der sker nu-og-her.

Yderligere

information

Kontakt

TEAM DANMARK