Mindfulness er et redskab til at være fuldt ud til stede i den aktuelle opgave, så du kan performe optimalt.

Træning af opmærksomheden er en central del af mentaltræningen for en eliteatlet. Mindfulness er et redskab til at skærpe sin opmærksomhed og fokusere på det aktuelle øjeblik.  

Team Danmark har udviklet en række mindfulness-øvelser, der er relevante for atleter. Øvelserne er af forskellig karakter fra træning af åndedrættet til performance-specifikke visualiseringer. 

Husk: der er ikke noget rigtigt og forkert i mindfulness. Det er individuelt, hvad du mærker og registrerer og hvilken/hvilke øvelser, der virker bedst for dig. Dette kan ændre sig over tid. Jo mere træning, jo bedre resultater.

Læs om, hvordan du kommer godt i gang med mindfulness, her

Åndedræts- og afspændingsøvelser

Systematisk træning af vejrtrækningen, din tilstedeværelse og registrering af din kropslige tilstand har positiv effekt på både din fysiske og din psykiske sundhed.

Visualiseringer

Visualiseringer kan bruges til at påvirke både vores krop og følelser, når vi trænger til ro eller har brug for at genfinde balancen i et travlt eliteliv.

Performance-specifikke øvelser

Øvelserne herunder skal være med til at gøre dig klogere på, hvilken atlet du gerne vil være, og hvordan du arbejder med at udvise mental styrke under pres.

Disse øvelser kræver et vist kendskab til egne værdier og indblik i, hvilke udfordringer du har, når du bliver presset. Vi anbefaler, at du starter med at arbejde med dine værdier og mestringsstrategier (samt udfordringer), før du går videre til disse øvelser.

 

Faldgruber ved mindfulness

Der er flere klassiske faldgruber ved mindfulnesstræning, som er vigtige at kende.

  • Du falder i søvn
    Mange fortæller, at de falder i søvn under en meditation – og det er faktisk ikke meningen. Intentionen er at sidde vågent og opmærksomt med en afslappet krop, og det tager tid at lære.

    Øvelsen Bodyscan (lang version) under Øvelser med fokus på kroppen og vejrtrækningen kan dog anvendes til at falde i søvn på, da det netop er en øvelse til søvnmeditation.

  • Resultatet udebliver
    Hvis du normalt er meget resultatorienteret, så se om du kan give slip på det, når du mediterer. Prøv at lave en aftale med dig selv om at meditere hver dag over fx en 4-ugers periode. Derefter kan du mærke, om du har fået en virkning af din indsats.

  • Vurdering af din meditation
    Mange har en tendens til at holde op med at meditere, når de fx ikke kan koncentrere sig og stempler meditationen som en dårlig meditation. Men der findes principielt kun gode meditationer, da meningen er at registrere og undersøge hvad der sker nu-og-her.

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Links

  • Sportspsykologisk filosofi

    Bliv mentalt rustet til at levere verdensklassepræstationer. Læs om Team Danmarks sportspsykologiske metoder og den filosofi, der ligger bag.

  • Sportspsykologisk model

    En række faktorer skal spille sammen, hvis du skal præstere optimalt. Modellen beskriver niveauer, lag og temaer i det sportspsykologiske arbejde.

  • Mindfulnesss

    Mindfulness hjælper dig til at være fuldt ud til stede i den forestående opgave, så du kan performe optimalt. Her finder du en række mindfulness-øvelser af forskellig karakter fra træning af åndedrættet til sportsspecifikke visualiseringer.

  • Sportspsykologisk teammodel

    Præstationsoptimering af teams handler både om præstationen, kulturen og trivslen på holdet.

  • Sportspsykologiske netværk

    Team Danmark har etableret et netværk af eksterne sportspsykologiske konsulenter, som kan supplere Team Danmarks sportspsykologiske konsulenter.

TEAM DANMARK